De streek

Nieuws

5 Wandeltips voor droge voeten

 

copyright Mark Machiels

                                                                                                              © Mark Machiels

 

In de wintermaanden liggen de wandelpaden er vaak modderig bij. Zeker nu, in de natte herfst- en wintermaanden kan wandelen een avontuurlijke uitdaging zijn. Hoewel we de wandelpaden goed onderhouden, kom je toch soms natte of modderige plekjes tegen.

Met deze tips hou je de voetjes droog (of net niet)!

1. Kies wijs

Wandelgebieden in de buurt van beken en in valleien hebben meer risico op overstromingen en modder. Bij hevige regenval krijgen de beken veel water ineens te slikken en dat zorgt ervoor dat ze soms buiten hun oevers treden. Kijk dus op www.wandeleninlimburg.be of een beek jouw wandelroute doorkruist en kies tijdelijk voor een andere route.

Tip: filter de routes op ‘rolstoelvriendelijk’, dit zijn meestal verharde routes.

 

2. Zand of leem?
Op zandgronden kan het water sneller insijpelen dan in leem of klei. Wil je geen natte voeten, kies dan eerder voor een route door de heide, duinen of het bos. Ook hoger gelegen gebieden zijn meestal de betere keuze. Grofweg vind je in het zuiden van Limburg en in de Maasvallei meer leem en klei. Door de regenval én de vele wandelaars zijn er echter in de hele provincie modderige paden... Blijf wel op de paden, zo beschadig je geen kwetsbare natuur.


3. Laarzen

Vind je een beetje modder niet erg? Zorg voor waterdichte schoenen of - beter nog - laarzen met voldoende grip. Neem ook een reserve paar schoenen én sokken mee. Niets zo vervelend om je wandeling af te werken met natte voeten. Natte voeten zorgen trouwens makkelijker voor blaarvorming. Er bestaan ook 'gaiters': een hoes om over je schoenen te trekken. Altijd handig in de rugzak als je een nat paadje tegenkomt.


4. Reservekledij

Een uitschuiver is snel gemaakt, zeker in de modder. Voorzie dus reservekledij in je rugzak. Ook handig: voorzie in de auto een doos om je wandelschoenen in op te bergen en reserveschoenen om te rijden.

 

5. Modder-workout
Je kan modder zien als een probleem of ... een uitdaging! Zeker met kinderen kan door de modder springen en stampen gewoon heerlijk zijn. Wie komt er het vuilst uit de wandeling? En: al wandelend door de modder train je je evenwicht en gebruik je veel meer verschillende spieren. Een echte modder-workout! Zet kleine stappen, hou je ogen op de grond en zet je voeten neer op rechte delen in het pad.

Tip: erg modderige kleren week je best eerst in een emmer, anders verstopt je wasmachine.

 

Op erg natte stukken leggen natuurverenigingen vaak houten vlonderpaden aan. Soms zelfs dwars over de vijver. Wij hebben de mooiste vlonderpaden in De Wijers al voor jou opgelijst.

 

Zoek jouw favoriete wandelroute