Wij en De Wijers | De Wijers - Land van 1001 vijvers

Beleven & ontdekken

Groepen & Scholen

Wij en De Wijers

 

 

Wij en De Wijers

 

 

Laat je leerlingen kennismaken met De Wijers, een gebied waar geschiedenis, natuur en erfgoed hand in hand gaan. Volgens de techniek van het “verhalend ontwerpen” gaan de leerlingen op zoek naar informatie over de eigenaar van een geheimzinnig dagboek en zijn of haar omgeving.

 

Het lespakket “Wij en De Wijers” bestaat uit verschillende episodes om in de klas mee te werken en één of meer uitstappen in De Wijers. De leerlingen duiken in het dagboek en het leven van historische figuren uit De Wijers. De verhaallijn van het pakket geeft de leerlingen een houvast en biedt tegelijkertijd uitdaging. Deze uitdaging kunnen ze bovendien alleen als groep aanpakken.

 

Dagboeken

 

Wij en De Wijers start met een ontdekking… Als de kinderen de klas binnenkomen, vinden ze een boek met een bijzondere kaft. Het blijkt een dagboek te zijn dat de leerkracht vond op de zolder van de school. De kinderen krijgen de opdracht om het dagboek verder te vervolledigen. Zo start hun kennismaking met De Wijers en haar geschiedenis. Wanneer de leerlingen de verschillende episodes doorlopen hebben, hebben ze het dagboek helemaal uitgewerkt en kan dit in verschillende vormen tentoongesteld worden aan de andere leerlingen in de school, de ouders,de grootouders… Op deze manier komt iedereen in de buurt van de leerlingen terug in contact met de prachtige omgeving waar ze leven: De Wijers. Hoe ze dit tentoonstellen, dat bepalen de leerlingen en hun juf of meester zelf.

 

De keuze voor het dagboek bepaalt voor een stukje ook de locatie die je zal/kan bezoeken in het grote gebied van De Wijers en omgekeerd. Via de dagboeken van 9 historische figuren uit de Wijergemeentes maken de kinderen kennis met het vroegere leven in De Wijers.

 

Bokrijk – Dagboek van Johannes Cox: een boswachter van Bokrijk die woonde in Hoeve Ceulemans en die zijn verhaal vertelt in 1913
Diepenbeek – Dagboek van Jef Eersels: de boer die in opdracht van de grote viskweker uit Zonhoven vis kweekt op gehuurde vijvers en zijn verhaal vertelt in 1965
Genk – Dagboek van Emile Van Doren: de landschapsschilder uit Genk die zijn verhaal vertelt in 1920
Hasselt - Herkenrode – Dagboek van Michel Briers: molenaar in Herkenrode die zijn verhaal vertelt in 1946
Hasselt - Kiewit – Dagboek van Emile Vroonen: de kasteelheer van domein Kiewit die zijn verhaal vertelt in 1907
Heusden-Zolder – Dagboek van Joseph Bovy: de gouverneur van Limburg die op domein Bovy woonde en zijn verhaal vertelt in 1872
Houthalen-Helchteren – Dagboek van Liesbeth Baeten: een 13-jarige die haar leven in De Wijers vertelt als kleindochter van de eigenaar van de Genaderse Molen in Houthalen-Helchteren in 1650
Lummen – Dagboek van Jozef Horion: de zoon van de Molenaar van Kleenmeulen die zijn verhaal vertelt in 1895
Zonhoven – Dagboek van Frans Vandeput: de grote viskweker uit Zonhoven die zijn verhaal vertelt in 1909

 

Als school kies je op voorhand op welke locatie je De Wijers wil ontdekken. Eenmaal gekozen kan je op het afhaalpunt het lespakket gratis afhalen. Doorheen het traject bezoek je ook één of meer keren De Wijers. Je kan hiervoor een Wijergids boeken. Hiervoor gelden de tarieven van de verschillende locaties. Reserveer via www.dewijers.be/groepen.

 

 

Hoe werkt het?

STAP 1: Klik hier, selecteer het pakket en jouw voorkeurslocatie van Wij en De Wijers en vul het formulier in.

STAP 2: traject (5 episodes) starten: je kiest zelf of je dit met je klas concentreert op één week of meerdere projectweken. Wanneer je je pakket afhaalt, spreek je af wanneer je ongeveer je bezoek aan De Wijers inplant.

STAP 3: Episode 6: traject afsluiten met een leuk toonmoment.

 

Meer weten? Stuur een mailtje naar info@dewijers.be

 

 

Downloads van het lespakket Wij en De Wijers

 

Landschappen

 

Dagboeken:

Bokrijk – Dagboek van Johannes Cox (1913)
Diepenbeek – Dagboek van Jef Eersels (1965)
Genk – Dagboek van Emile Van Doren (1920)
Hasselt - Herkenrode – Dagboek van Michel Briers (1946)
Hasselt - Kiewit – Dagboek van Emile Vroonen (1907)
Heusden-Zolder – Dagboek van Joseph Bovy (1872)
Houthalen-Helchteren – Dagboek van Liesbeth Baeten (1650)
Lummen – Dagboek van Jozef Horion (1895)
Zonhoven – Dagboek van Frans Vandeput (1909)

 

Dagboeken (Word-versie)

Bokrijk – Dagboek van Johannes Cox (1913)
Diepenbeek – Dagboek van Jef Eersels (1965)
Genk – Dagboek van Emile Van Doren (1920)
Hasselt - Herkenrode – Dagboek van Michel Briers (1946)
Hasselt - Kiewit – Dagboek van Emile Vroonen (1907)
Heusden-Zolder – Dagboek van Joseph Bovy (1872)
Houthalen-Helchteren – Dagboek van Liesbeth Baeten (1650)
Lummen – Dagboek van Jozef Horion (1895)
Zonhoven – Dagboek van Frans Vandeput (1909)

 

Werkbladen

Stamboom

Interview voorbereiden

Sensopatisch beleven

Wolkenluchten

Omgevingsdans

Klanklandschap

Landartkunstenaar

Maak een acrostichon

Observeren

Kijken naar landschapselementen